Hoe bouw je een partybus?

Het ontwerpen en bouwen van een partybus: een multidisciplinaire uitdaging

Een partybus is een bus die speciaal is aangepast om een feestelijke sfeer te creëren tijdens het vervoer van passagiers. Een partybus combineert elementen van een discotheek, een bar, een bioscoop en een attractie in één voertuig. Het ontwerpen en bouwen van een partybus is een complexe en multidisciplinaire uitdaging, die verschillende aspecten van techniek, design, veiligheid, wetgeving en entertainment omvat. In dit artikel beschrijven we de belangrijkste stappen en overwegingen die komen kijken bij het realiseren van een partybus, aan de hand van een praktijkvoorbeeld. We bespreken de keuze van het basismodel, de aanpassingen aan de carrosserie, het interieur, de elektronica, de multimedia en de entertainment systemen. We gaan ook in op de technische en juridische eisen waaraan een partybus moet voldoen, en de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Tot slot geven we enkele tips en aanbevelingen voor toekomstige partybus bouwers.

Inleiding

Een feestbus is een bus die speciaal is aangepast om een feestelijke sfeer te creëren tijdens het vervoer van passagiers. Een partybus combineert elementen van een discotheek, een bar, een bioscoop en een attractie in één voertuig. Een partybus kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden, zoals vrijgezellenfeesten, bedrijfsuitjes, kinderfeesten, bruiloften of kampioenschappen. Een partybus biedt de passagiers een unieke en memorabele ervaring, die begint zodra ze instappen en eindigt als ze uitstappen.

Het ontwerpen en bouwen van een partybus is echter geen eenvoudige opgave. Het vergt veel creativiteit, technische kennis, financiële middelen en samenwerking tussen verschillende disciplines. Een partybus moet niet alleen functioneel en veilig zijn, maar ook aantrekkelijk, comfortabel en vermakelijk. Bovendien moet een partybus voldoen aan de geldende wet- en regelgeving op het gebied van verkeer, milieu, geluid en brandveiligheid.

In dit artikel beschrijven we de belangrijkste stappen en overwegingen die komen kijken bij het realiseren van een partybus, aan de hand van een praktijkvoorbeeld. We bespreken de keuze van het basismodel, de aanpassingen aan de carrosserie, het interieur, de elektronica, de multimedia en de entertainment systemen. We gaan ook in op de technische en juridische eisen waaraan een partybus moet voldoen, en de uitdagingen die dit met zich meebrengt. Tot slot geven we enkele tips en aanbevelingen voor toekomstige partybus bouwers.

Keuze van het basismodel

De eerste stap bij het bouwen van een partybus is het kiezen van het basismodel. Dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het budget, het aantal passagiers, de gewenste faciliteiten, de beschikbaarheid en de staat van het voertuig. Er zijn verschillende soorten bussen die geschikt kunnen zijn voor het ombouwen tot een partybus, zoals stadsbussen, touringcars, schoolbussen of dubbeldekkers. Elk type bus heeft zijn eigen voor- en nadelen op het gebied van ruimte, comfort, brandstofverbruik, onderhoudskosten en rijgedrag.

Voor ons praktijkvoorbeeld hebben we gekozen voor een van Hool Altano touringcar als basismodel. Dit is een hoogdekker touringcar wat inhoud dat de passagiersruimte gescheiden is van de chauffeursruimte door een tussenvloer. Het is eigenlijk een soort dubbeldekker bus maar dan alleen dubbeldeks gescheiden voor chauffeur en passagiers. Dergelijke bussen zijn geproduceerd oor van Hool uit Lier en geproduceerd werd tussen 1995 en in 2023 worden deze nog steeds geleverd. Deze bus heeft een lengte van 14,3 meter, een breedte van 2,55 meter en een hoogte van 3,885 meter. De bus heeft standaard 62 zitplaatsen en geen staanplaatsen. De bus wordt aangedreven door een dieselmotor met een vermogen van 480PK en een koppel van 1200 Nm. De bus heeft een automatische versnellingsbak, een luchtvering en een antiblokkeersysteem.

We hebben voor deze bus gekozen om de volgende redenen:

  • De bus is duurzaam en te verkrijgen op de tweedehands markt.
  • De bus heeft een lagevloer, wat het instappen en uitstappen vergemakkelijkt en meer ruimte biedt voor het interieur.
  • De bus heeft een grote capaciteit, waardoor er veel passagiers en faciliteiten in kunnen ook na aanpassingen van de zitplaatsen.
  • De bus heeft een moderne en robuuste uitstraling, die past bij het concept van een partybus.

Aanpassingen aan de carrosserie

De tweede stap bij het bouwen van een partybus is het aanpassen van de carrosserie. Dit omvat het verwijderen van overtollige onderdelen, het versterken van de structuur, het aanbrengen van isolatie, het vervangen of repareren van ramen en deuren, het spuiten of bestickeren van de buitenkant en het installeren van extra verlichting of effecten.

Voor ons praktijkvoorbeeld hebben we de volgende aanpassingen gedaan aan de carrosserie:

  • We hebben alle stoelen, stangen, rekken, borden en andere interieuronderdelen verwijderd om ruimte te maken voor de nieuwe inrichting.
  • We hebben de vloer, het dak en de wanden verstevigd met extra stalen balken en platen om het extra gewicht en de trillingen te kunnen dragen.
  • We hebben de vloer, het dak en de wanden geïsoleerd met geluidswerend en warmte-isolerend materiaal om het geluidsniveau binnen en buiten de bus te beperken en om het klimaat te reguleren.
  • We hebben alle ramen vervangen door dubbel glas met getinte folie om de privacy te waarborgen en om zonlicht te weren. We hebben ook twee noodluiken in het dak geplaatst voor ventilatie en evacuatie.
  • We hebben de voordeur behouden als hoofdingang, maar we hebben de achterdeur verwijderd en dichtgemaakt. We hebben ook een extra zijdeur gemaakt aan de rechterkant van de bus, die toegang geeft tot een aparte ruimte voor de chauffeur en de techniek.
  • We hebben de buitenkant van de bus gespoten in een zwarte kleur met rode accenten. We hebben ook stickers aangebracht met het logo en de naam van onze partybus The Refernence VIP-Lounge.
  • We hebben LED strips aangebracht langs de randen, de wielen en de grille van de bus. Deze kunnen verschillende kleuren en patronen weergeven. We hebben ook twee CO2 Jet’s op het dak gemonteerd, die rook kunnen stoten op commando van de chauffeur.

Aanpassingen aan het interieur

De derde stap bij het bouwen van een partybus is het aanpassen van het interieur. Dit omvat het plaatsen van nieuwe stoelen, tafels, kasten, bars, toiletten, vloeren, plafonds, wanden en gordijnen. Het interieur moet niet alleen comfortabel en praktisch zijn, maar ook sfeervol en aantrekkelijk.

Voor ons praktijkvoorbeeld hebben we de volgende aanpassingen gedaan aan het interieur:

  • We hebben nieuwe stoelen geplaatst in een totale rondzit opstelling. Dit betekent dat alle stoelen naar elkaar gericht zijn, waardoor er meer interactie en gezelligheid ontstaat tussen de passagiers. De stoelen zijn gemaakt van zwart leer met rode stiksels. Ze zijn verstelbaar in hoogte en hoek. Ze hebben ook armleuningen, hoofdsteunen, bekerhouders en USB-poorten.
  • We hebben vier tafels geplaatst in het midden van elke zitgroep. De tafels zijn gemaakt van zwart glas met rode LED verlichting eronder. Ze zijn inklapbaar en uitschuifbaar. Ze hebben ook stopcontacten en draadloze oplaadpunten.
  • We hebben twee kasten geplaatst aan beide kanten van de bus. De kasten zijn gemaakt van zwart hout met rode handgrepen. Ze bevatten de sub woofers die de bus van doordringende ondertonen in de muziek voorzien.
  • We hebben een PC in de bus geplaatst met Spotify, YouTube en Karaoke om zo de gasten te voorzien van alle moderne mogelijkheden van muziek en video streaming.
  • Er is een internetverbinding via het 5G netwerk om op elke locatie van snel intent voorzien te zijn. Dat is belangrijk omdat de 4G en 3G netwerken bij festivals e.d. al snel volzet zijn
  • De bus is voorzien van tafeltjes en bekerhouders zodat ook tijdens afremmen en optrekken de drankjes niet van de tafels vallen.
Offerte aanvragen